قرائات از رویکرد ادبی تا رویکرد حدیثی: مطالعۀ تطبیقی قرائات در معانی القرآن فَرّاء و زَجّاج
نویسنده
چکیده مقاله:
در پژوهشهای جدید تاریخ قرائات فرضیهای مطرح شده است که مطابق آن، در انتقال از سدۀ سوم به چهارم تغییری در وجهۀ علم قرائات ایجاد شد. قرائات که تا پیش از آن همچون یک قرینۀ ادبی و با کمترین محدودیت نقل و استفاده میشد، در ابتدای سدۀ چهارم به استفاده از الگوهای حدیثی متمایل شد، ابزارهای متعددی از حدیث را برای صحتسنجی بهکار بست و چارچوب یک علم نقلی را به خود گرفت. در مطالعۀ پیشِرو یکی از شواهد این تغییر رویکرد را بازخواهیم شناساند. بدین منظور، به مقایسۀ دو اثر با نام معانی القرآن از دو ادیب نامدار، یعنی فَرّاء از اوائل سدۀ سوم و زَجّاج از اوائل سدۀ چهارم میپردازیم. چنان که خواهیم دید، فَرّاء که در دورۀ رواج عقلگرایی و اثرگرایی معتدل زیسته، علاوه بر استفادۀ معنایی از قرائات، قرائات را به منزلۀ ابزاری برای پیشبُردِ مباحث ادبی خود به کار گرفته است. از آن سو، زَجّاج که در زمان غلبۀ اصحاب حدیث میزیسته، و خود نیز به همین شیوۀ تفکر وابستگی داشته، قرائت را یک سنت میداند و در تمام تعاملات خود با قرائات از این بینش متأثر است.
منابع مشابه
روش شناسی رویکرد علامه طباطبایی در اختلاف قرائات
مفسران در مواجهه با اختلاف قرائات، یکی از رویکردهای سهگانه، یعنی بسنده کردن به قرائت رایج، معتبر دانستن همه قرائتهای معروف یا گرایش به نقد و گزینش قرائات را انتخاب نمودهاند. علامه طباطبایی رویکرد سوم را در تفسیر خود برگزیده است. ایشان در بیشتر مواردی که اختلاف قرائات را گزارش کردهاند، به نقد و بررسی آنها پرداخته و با استناد به مرجحات روایی، قرآنی و ادبی، در نهایت یکی از قرائتها را ترجیح دا...
متن کاملروش شناسی رویکرد علامه طباطبایی در اختلاف قرائات
مفسران در مواجهه با اختلاف قرائات، یکی از رویکردهای سه گانه، یعنی بسنده کردن به قرائت رایج، معتبر دانستن همه قرائت های معروف یا گرایش به نقد و گزینش قرائات را انتخاب نموده اند. علامه طباطبایی رویکرد سوم را در تفسیر خود برگزیده است. ایشان در بیشتر مواردی که اختلاف قرائات را گزارش کرده اند، به نقد و بررسی آنها پرداخته و با استناد به مرجحات روایی، قرآنی و ادبی، در نهایت یکی از قرائت ها را ترجیح دا...
متن کاملمروری بر تاریخ « اختیار» در قرائات و ضوابط قرائات معتبر
اختیار در قرائات از مباحث مهمی است که با ضوابط و معیارهای خاص آن قرائات صحیح مشخص می شود. پس مسلم است که به طور غیر رسمی، اختیار در قرائات از اواخر قرن اول پدید آمده بود و این جریان با اقدام ابن مجاهد در اول قرن چهارم و عنایت ویژه به قرائات سبع محدود شد، هرچند هم زمان با ابن مجاهد و پس از او دانشمندانی به اختیار در قرائات پرداختند. این بحث بیش تر مورد توجه دانشمندان اهل سنت و تا حدودی مورد ق...
متن کاملقرائات قرآن
در این مقاله که نوشته «فردریک لیمهویس» (Frederik Leemhuis) خاورشناس هلندی است، گزارش اجمالی از روند شکلگیری قرائات قرآن ارائه شده، سپس سیر تکوین و تحول قرائات در ادوار مختلف تاریخ قرائات همراه با مهمترین کتابها در این حوزه بررسی شده و در ادامه، به ملاکهای پذیرفته شده در باب تعیین قرائات متواتر، مشهور و شاذ اشاره شده است. نویسنده سیر تاریخی تثبیت و رواج یافتن قرائات قرّاء چهارده گانه در مناط...
متن کاملمطالعۀ تاریخی مراحل شکل گیری انگارۀ تواتر قرائات سبع
فهم چگونگی شکلگیری انگارۀ تواتر قرائات سبع، یکی از چالشهای مهم دانش قرائات است. با وجود اینکه تاریخ و اسناد قرائات سبع نشان میدهد که این قرائات، دارای شرط تواتر نیستند، ولی این انگاره در بین اهلسنت، به صورت یک باور شایع در آمده است، تا آنجا که برخی، منکر آنرا کافر دانستهاند. در این پژوهش، از روش مطالعۀ ساختاری تاریخی و با استفاده از ابزار توالی در مطالعۀ تاریخ، برای کشف زمینههای پیدایش ...
متن کاملتحلیل رویکرد فخررازی در مواجهه با قرائات در تفسیر مفاتیح الغیب
This article has no abstract.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 25 شماره 65
صفحات 49- 70
تاریخ انتشار 2019-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023